Irina Margareta Nistor: despre coincidentele din filme

1 views
0

Polanski, Coppola si Eliade – Mărturisesc că dintotdeauna m-a fascinat ceea ce numeam la început doar legea seriilor, ignorând termenul lui Jung, și anume un fel de coincidențe, greu explicabile, dar fascinant de urmărit.
Firește că la Festivalul de sfârșit de noiembrie din București n-aveau să lipsească. „Love Building”, debutul Iuliei Rugină, despre trei terapeuți interpretați de co-producătorii filmului independent: Alexandru Papadopol, Dorian Boguță și Dragoș Bucur, care încearcă să repare niște cupluri cu probleme, nu numai că își trage inspirația chiar dacă poate inconștient sau preconștient de la Festivalul European de Psihanaliză și Film de la Londra, dar a fost și pe larg comentat și interpretat strălucit de Andrea Sabbadini, venită anume de la Londra. Dar a doua zi, Dragoș Bucur apărea iar în scurtul românesc al lui Andrei Georgescu „Dialoguri terapeutice”. Aici relua sau mai degrabă continua povestea bis, cum i-ar fi spus D.I. Suchianu, a personajului din: „Polițist adjectiv”. Ca mai apoi, actrița din aceeași peliculă, Irina Săulescu, să urce pe scenă alături de Cosmina Stratan, Laura Vasiliu și Vlad Ivanov pentru a povesti cum a fost la Cannes într-o prelungire a premierei absolute în România a documentarului „Seduși și abandonați” în regia lui James Toback.

Povestitor principal a fost aici Alec Baldwin, care le-a înmânat premiile fetelor noastre din „După dealuri”: Cosmina și Cristina. Tot în acest strălucit master-class inedit mai apăreau: Bertolucci, care tocmai fusese invitat la Londra cu „Eu și tu”, care a rulat în România, și care a povestit despre Veronica Lazăr din „Ultimul tangou la Paris”, unde pe lângă Marlon Brando juca alături de o altă compatrioată, Maria Schneider.

Roman-Polanski Alte celebrități la rândul lor în căutare de producători fiind: Polanski, care a făcut „Balul vampirilor” și a fost în România, unde i s-a decernat titlul de Doctor Honoris Causa, Coppola, care a filmat la noi un Eliade: Tinerețe fără tinerețe și ni l-a luat pe Mihai Mălaimare Junior, un extraordinar director de imagine. Diane Kruger a turnat la MediaPro „Crăciun Fericit”, iar Thierry Frémaux a revenit după Gopo și prima ediție cu filmele de la Cannes la București povestind cum prima dată a ajuns pe Riviera de la Lyon cu mașina în care a și dormit, n-a văzut nicio peliculă, un destin relativ asemănător cu al lui Andrei Dobrescu, care a venit mai întâi la Anonimul dormind în cort ca un simplu muritor de rând și câțiva ani mai târziu a luat un premiu pentru „Lost Springs 2”.

Tot aici e și o referire la Passolini care știm că a sfârșit tragic pe o plajă, pe care o regăsim, dar luminoasă, chiar cu un răsărit de soare în „Ela, Panda și Madam” al lui Andrei Răuțu, care ne-a făcut să ne gândim mai mult la bunicile noastre și să ne revoltăm o dată în plus la apelativul „mamaie” atât de depreciativ. Acestea fiind doar cateva din coincidentele evidente pentru orice consumator de filme.

Irina-Margareta Nistor

(282)

About author

RaLix

"Bunul simţ este o colecţie de prejudecăţi dobândite până la vârsta de 18 ani."Einstein

Your email address will not be published. Required fields are marked *