RaLix
"Bunul simţ este o colecţie de prejudecăţi dobândite până la vârsta de 18 ani."Einstein
Ralix the others. Discover Yourself
De câțiva ani am început sa citesc etichetele. Am lăsat cărțile si am început sa ma „delectez” cu etichetele. Suna aiurea si chiar este, de fapt sunt sarcastica, dar asta nu inseamna ca la un moment dat nu te delectezi…cand incepi sa intelegi simbolurile si acele nume pe care nici nu le poti pronunta, dar pe care le-ai googalit, deja, si pe care le-ai ținut minte (pt ca ai o memorie vizuala buna, aleluia) si sa-ti spui ..mda …asta e conservant, asta e cancerigen, astalalt poate provoca Alzheimer si celălalt ….Mmm…nu-l stiu, dar nu suna deloc a poezie, ei, atunci începi sa te delectezi, începi sa intelegi si sa te bucuri ca intelegi! Si sa fii încântat de alegerea făcută (in cazul acesta, punerea inapoi pe raft a produsului!) La început au fost alimentele si băuturile. Cel mai mult mi-au dat bătăi de cap E-urile…tot incercam sa tin minte diversele cifre care apareau dupa E! Dar, de, preferinta mea pentru matematica si-a spus cuvântul si aici, asa încât n-am prea ținut minte niciuna! Pe urma a urmat sintagma „100% natural facut din concentrat” urmata de o lista de ingrediente (!?!). Am rezolvat problema destul de repede, am hotărât ca voi bea numai apa si suc de fructe/legume …presate sau pasate, cum doriți!
Pe urma am trecut la produsele cosmetice. Aici s-a îngrosat gluma, ca nu mai înțelegem chiar nimic, tinand cont de faptul ca aici lista ingredientelor e direct proportionala cu lungimea, latimea sau inaltimea cremei, fixativului sau samponului! Si, cateodata, scrisă cu litere atat de mici, încât îți propui sa nu-ti strici ochii de azi, ca si-asa ti-ai uitat ochelarii acasă (instinctul asta de conservare, dom’le), sa cumperi, totuși, samponul miraculos si sa-ti rezervi mai apoi 5 minute ca sa vezi exact despre ce e vorba in acea sticla! Ca si cand ar mai conta…
N-am sa va vorbesc aici despre conferintele la care am asistat, la un moment dat, cea mai recenta fiind in Quebec, anul trecut, susținută de o chimista independenta (diferența este ca aceasta categorie de chimisti chiar îți răspund deschis la întrebări, nu dau socoteala nimănui si nu sunt limitati de o clauza in contract, scrisă cu litere minuscule, de a discuta diplomatic si politically correct despre diverse cercetări si articole in domeniu)si care ne-a prezentat o grămadă de produse si ingrediente sănătoase si nesanatoase de pe piata, spunandu-ne ca sunt 6 milioane de compusi chimici pe piata, ca zilnic apar 40 de mii de astfel de nume, unele imposibil de pronuntat, si ca din aceste multe milioane doar 85 au fost testati, analizati, categorisiti! Si asta pentru ca cercetătorii au nevoie de studii si de un interval de timp care ajunge pana la 20 de ani, pentru a declara un compus chimic cancerigen sau vinovat de infertiliatea crescută din ultimii 10 ani!
Si nici n-am sa va vorbesc de alegerea unui produs natural sau bio, care s-ar impune ca cea mai buna soluție, acum.
Obiectivul pe care mi l-am propus aici (iar acum sunt cât se poate de serioasa) este sa va informez despre ce ar trebui sa intelegeti din etichetele produselor cosmetice. Si pentru ca ele sunt cam multe, totuși, sa ne oprim, de exemplu, la cosmeticalele pentru îngrijirea parului, care exista de mii de ani in toate civilizatiile si culturile lumii, in varianta plante si substante naturale. Substante care au fost, desigur, studiate, analizate si folosite de la mic la mare, de la sărac la bogat si de la analfabeti pana la intelepti alți mii de ani. Ce s-a întâmplat insa in ultimele secole? Pai s-au descoperit imensele posibilitati pe care le oferă sinteza chimica, iar conținutul sticlutelor cu uleiuri naturale a început sa se modifice radical! Unii l-au numit progres, alții recul! Numiti-l cum doriți, ce e important aici este ca ingredientele sintetice (in mare parte, cum bine știți, din motive economice) au ajuns sa fie ingramadite, intr-o proporție din ce in ce mai ingrijoratoare, in toate produsele cosmetice, cele pentru par, având, in opinia mea, lista cea mai lunga!
Asa încât e logic ca in ziua de azi sa fim martorii unei reevaluari a acestor produse si a (re)aparitiei celor zise naturale si biologice. Ati observat si voi, cred, ca este de neconceput acum (iar sunt sarcastica) sa nu pui mentiunea „natural” pe (orice) ambalaj. Revendicarile produselor biologice devin din ce in ce mai raspandite. Consumatorii caută din ce in ce mai mult, si pe buna dreptate, produse naturale si/sau biologice motivând sănătatea, siguranta sau constiinta ecologica. Este normal ca producătorii sa încerce sa răspundă la aceste cereri, fără sa elimine complet, totuși, ingredientele sintetice. Daca ne referim, de exemplu, la unul dintre cele mai serioase organisme, recunoscut in întreaga lume, Ecocert, ne dam seama ca acesta permite utilizarea pana la 5% a ingredientelor sintetice in produsele finite, certificate. Dupa acest organism ingredientele acceptabile sunt următoarele (extras din anexa IV Ecocert, vol. 2, mai 2012):
Ingrediente de sinteză:
Nume Funcție
Benzoic acid si sarurile sale Conservant
Benzyl Alcohol. Conservant
Dehydroacetic acid Conservant
Salicylic acid si sarurile sale Conservant
Sorbic acid si sarurile sale Conservant
Tetrasodium glutamate diacetate. Stabilizator
Tertiary butyl alcohol (TBA). Denaturant
Isopropyl alcohol. Denaturant
Denatonium benzoate Denaturant
Așadar singurele ingrediente sintetice acceptabile in produsele certificate Ecocert sunt cele care figurează pe acesta lista destul de scurta. Se vede, deci, munca colosala a acestui organism in evaluarea materiei prime naturale si biologice pentru garantarea provenientei si a metodei de fabricare a acesteia.
Plecand de aici putem imparti ingredientele continute de produsele cosmetice in trei categorii:
Ingrediente de origine naturală: substante naturale transformate numai prin procedee nonpoluante si fără intermediari petrochimici.
Ingrediente certificate biologic: substante naturale care nu au fost transformate si care provin din agricultura biologica.
Ingrediente sintetice: substante provenite prin sinteză plecand de la materii petrochimice.
In linii mari, in afara de conservantii sintetici din produsele pentru ingrijirea parului, anumite ingrediente de evitat, pot fi recunoscute prin sufixele si prefixele următoare:
-cone : sufix care arata ca este vorba despre un derivat al siliconului (ex: dimethicone)
-quarternium sau -trimonium chloride (ex: polyquarternium-10)
-eth (ex: sodium laureth sulfate)
-sulfate : ingredientul conține sulfat (ex: sodium coco sulfate)
-PEG (ex: PEG-40 castor oil)
-acrylate : sufix pentru un ingredient continand un polimer acrylic sau un acrylate din petrochimie (ex: sodium polyacrylate)
-paraben : sufix pentru un ingredient care conține paraben (ex: methylparaben)
Motivul principal pentru prezenta acestor ingrediente sintetice in produsele zise naturale si biologice este de ordin tehnologic, si asta pentru ca fabricantii nu au reușit, încă, sa depaseasca anumite obstacole stiintifice, printre care:
–agenții de conservare : compania nu a reușit sa pună la punct un sistem natural eficace de conservare sau sistemul natural este considerat prea costisitor.
–compusii etoxilati : dau un produs mai stabil.
–sulfatii : produc spuma.
–acrylatii : imbunatatesc textura.
Putem spune ca apariția sintezei chimice si utilizarea ingredientelor sintetice sub toate formele au schimbat atat de mult produsele cosmetice, dar si asteptarile noastre in ceea ce le privește, încât acum ne este greu sa lăsăm de-o parte masca stralucitoare sau crema matasoasa! Atat de greu ne este ca acel obiectiv pe care si-l propun diverse companii in a obține produse naturale pure (la modul absolut, in adevăratul sens al cuvantului), pare o utopie pentru majoritatea fabricantilor, chiar si pentru cei mai eco!
Trebuie, totuși, recunoscute si apreciate enormele eforturi si progrese pentru îndeplinirea acestui obiectiv ale acelor societăți care muncesc cinstit si fără oportunism pentru a se descotorosi treptat de ingredientele sintetice din produsele de îngrijire capilara sau corporală! Pana la eliminarea totala a acestor ingrediente….drumul e încă lung! Dar sa nu va pierdeti rabdarea! Știinta progreseaza, din fericire, destul de repede in acest domeniu si cateva mărci noi intrate pe piata reușesc, deja, cu succes sa-i multumeasca chiar si pe cei mai puristi! Voi stiti ce ascund etichetele?
Sa fim atente, zic, la noutati!
Va urez sa ramaneti tinere si frumoase!
Nicoleta Légaré.
(572)