Goana dupa cadou

0

Dorinta de afirmare a statutului, nevoia de apreciere si iubire, anxietati ce se cer potolite, sunt tot atatia factori de presiune care creeaza o nevroza de masa: goana dupa cadou. A cumpara strict in raport cu nevoile este oricum rar in zilele noastre si rarissim de sarbatori. Insa stresul goanei dupa cadou declanseaza si episoade mai specifice de shopping anormal.

Shoppingul regresiv e o varianta relativ inofensiva: cumparam lucruri destinate in special copiilor, care ne fac noua placere in primul rand, pentru ca apeleaza (si prin manipularea publicitara) la dorinta de a retrai momente din copilarie pe care ni le amintim ca placute sau de a compensa frustrari infantile.

silver-giftShoppingul afectiv e o strategie de compensare a frustrarilor din viata de zi cu zi. E o terapie antidepresiva ineficace si ineficienta, dar toate campaniile publicitare mizeaza in mai mica sau in mai mare masura pe iluzia placerii la indemana.
Shoppingul impulsiv e un rezultatal acumularii de stress si frustrare care nu mai poate fi tinuta sub control; “odata in an imi pot permite asta” e deviza sub care se poate desfasura un episod de shopping impulsiv, care poate reduce la zero efortul de economisire pe luni intregi.

Cu shoppingul compulsiv intram deja in zona tulburarilor certe. In SUA, frecventa acestei afectiuni e aproape de 6% (dintre care 80% sunt femei). In shoppingul compulsiv, accentul se muta de la obiectele cumparate la actul in sine al cumpararii – multe dintre obiectele cumparate nu vor fi niciodata folosite, iar cheltuielile scapa complet de sub control (indatorarea si manevrele pentru a obtine banii pentru cumparaturi sunt simptome esentiale pentru acest tip de problema). Craciunul furnizeaza o ocazia perfecta pentru un episod masiv de shopping compulsiv (nu declanseaza boala, ea exista dinainte, dar creeaza conditiile pentru un episod acut).

presents-for-momCe puteti face pentru a ramane in limite sanatoase pentru cumparaturile de Craciun:
1. Faceti lista de cadouri dupa ce ati definit lista celor carora le veti darui; ganditi-va la preferintele si nevoile lor.
2. Plecati la cumparaturi cu o lista de idei si incercati sa o respectati; daca va vine o idee noua in magazin, lasati-va timp de gandire (nu va decideti pe loc).
3. Daca plecati intr-o alta localitate, cumparati cadourile din zona dumneavoastra si impachetati-le; nu mai adaugati cumparaturi luate de pe drum (tindem sa cheltuim excesiv in afara zonei noastre de viata – ne simtim “in vacanta”).
4. Daca e posibil, e bine sa aveti pregatite o parte din cadouri inca din timpul anului, evitand astfel febra de sezon.
5. E preferabil sa platiti cu bani gheata (mai ales daca ati identificat tendinta la shopping compulsiv) sau cu un card de debit (eventual facand indisponibile cardurile de credit).
6. Petreceti mai mult timp cu oamenii carora vreti sa le faceti cadouri in loc sa-l petreceti alergand dupa cadouri.
Fie ca aveti sau nu boala cumparaturilor, ganditi-va la orice cadou ca fiind invelit in timpul pe care il daruiti celor dragi. Daca e prea putin nu mai poate face magia de a transforma obiectul in dar.

Dan Ghenea

(306)

About author

Dan Ghenea

Nu ma intrebati de ce am ales psihiatria. Nu-mi mai amintesc (probabil ca erau niste foarte bune motive). Stiu insa de ce o fac inca: pentru ca am o datorie care creste mereu – pana acum in jur de 20 000 de oameni mi-au vorbit faţa catre faţa si fiecare m-a invaţat cate ceva. Pentru cine scriu? Pentru oricine este interesat de unul dintre urmatoarele cuvinte cheie: minte, creier, sanatate, stres, iubire, cuplu, singuratate,viata, moarte, frica, timp, istorie, România, idei, carti, emotii, copii, parinti, munca, placere, boala, vindecare, pasiune, dependenta, comunicare, psihiatrie, educatie, natura, cultura, sexualitate, dezvoltare, etica, stiinta, religie.

Your email address will not be published. Required fields are marked *