Maria Teresa de Filippis-Prima Doamna a curselor

0

Prima Doamnă a curselor-Maria Teresa de Filippis a fost prima femeie pilot de Grand Prix. O realizare notabilă, a cărei importanţă creşte atunci când descoperi că, pe lângă faptul că era rapidă, a concurat împotriva unor nume legendare precum Juan Manuel Fangio, Stirling Moss sau Jack Brabham.

10 mai 1958. Grand Prix-ul Principatului Monte Carlo este momentul în care Maria Teresa de Filippis a scris istorie în Formula 1. A fost momentul în care a devenit oficial prima femeie care a participat la o cursă din Campionatul Mondial, după ce, anterior, ocupase locul al cincilea într-o întrecere organizată la Siracusa, dar care nu contase pentru campionat. Pilotând un Maserati 250F, italianca micuţă, frumoasă şi foarte curajoasă a concurat pe unul dintre cele mai dificile circuite din lume, iar adversarii săi erau toţi marii piloţi ai acelei perioade: Jack Brabham, Wolfgang von Trips, Maurice Trintignant – unghiul renumitului actor francez Jean-Louis Trintignant -, Mike Hawthorn sau Stirling Moss.

Maria Teresa de Filippis @ Italian GP 1958Proprietate personală, maşina era departe de cele înscrise de echipele oficiale, fapt care explică de ce nu a reuşit să se califice pentru cursa monegască. Ulterior, avea să se claseze a 10-a la Spa-Francorchamps – un circuit cu formă triunghiulară, lung de 15 km, care speria chiar şi pe cei mai experimentaţi piloţi. Iar la Monza, o defecţiune tehnică a obligat-o să abandoneze cu doar 12 tururi înainte de final, când era pe locul al cincilea şi singurul pilot italian rămas în cursă.

Născută la 11 noiembrie 1926, la Neapole, Maria Teresa a dovedit o pasiune deosebită pentru sport şi vehicule motorizate încă de la o vârstă fragedă. La doar 22 de ani a luat startul în prima competiţie, pilotând un model Fiat Topolino. 11 ani mai târziu, cu inima sfâşiată de pierderea multor prieteni dragi – Luigi Musso, Peter Collins, Alfonso De Portago, Mike Hawthorn şi Jean Behra -, Maria Teresa de Filippis a luat decizia de a se retrage, nu înainte de a-şi lăsa amprenta asupra fiecărui loc unde a concurat.

Maria Teresa De Filippis & Maserati GranSport Spyder @ Goodwood 2006Debutul competiţional l-a datorat fraţilor ei, care au pariat între ei că sora lor nu poate conduce repede, astfel că s-a înscris în cursa Salerno-Cava dei Tirreni, pe care a câştigat-o cu un Fiat 500. A urmat pasul spre categoria Sport 750, unde a pilotat modele Urania şi Giaur, fără a obţine clasări deosebite. A fost la un pas de a câştiga campionatul italian, pilotând Osca 1100, dar a pierdut controlul maşinii în timpul Giro di Sardegna, fiind orbită de fânul ridicat în aer de două maşini aflate înaintea ei. Impactul care a urmat aproape că a lăsat surdă de urechea stângă.

Neînfricată, Maria a cumpărat un model Maserati A6 CGS (clasa 2,0 litri), cu care a obţinut locul al doilea în campionatul naţional de maşini sport. Nici măcar alte trei accidente suferite, din care a scăpat miraculos cu viaţă – nu i-au risipit pasiunea pentru motorsport. În timpul cursei de 1.000 km de la Buenos Aires, pe când era pe primul loc la categoria ei şi a patra în clasamentul general, a ieşit Maria Teresa de Filippis @ Monte Carlo GP 1958de pe traseu în timp ce a evitat o maşină mai lentă – consecinţa impactului: fracturarea unui braţ după ce a fost aruncată din cockpit. La Mugello, doar coliziunea cu un copac a scutit-o de un picaj într-o râpă. Portugalia a fost martora ruperii maşinii Maserati în două, iar italianca a scapat teafără doar pentru că s-a ghemuit în scaun.

A participat la peste 100 de curse şi întotdeauna a dat tot ce a avut mai bun. „Mereu mergeam la limită”, povestea Maria Teresa. „Atât de mult încât, într-o bună zi, Juan Manuel Fangio mi-a spus: «Mergi prea repede». Dar acest lucru nu însemna că sunt un pilot excelent sau că aş fi putut deveni campioană. Era îngrijorat pentru că, deşi nu eram ceea ce ai putea numi nebun (altfel aş fi murit la volan de cel puţin 40 de ori), nu ştiam ce este frica, ceea ce poate fi periculos, în special în cursele acelor vremuri. Dar mă bucur că am scăpat cu bine şi acum pot povesti de un trecut atât de minunat.”

Preşedinte al Maserati Club – brand căruia i-a rămas fidelă dintotdeauna -, vicepreşedinte al Clubului Internaţional al foştilor piloţi de Grand Prix, Maria Teresa şi-a pilotat „propriul” Maserati 250F la BMWvârsta de 80 de ani, în cadrul unui eveniment demonstrativ în Austria. Chiar şi acum, la o vârstă înaintată, primeşte scrisori – uneori chiar şi 60 de epistole – de la fanii săi, care îi solicită autografe. Spre deziluzia ei, cele mai multe solicitări provin din străinătate, ceea ce înseamnă că puţini italieni îşi mai amintesc de faptele sale de vitejie pe circuitele de curse. Pe de altă parte, „pilotessa” dovedeşte o memorie fanstastică şi rememorează multe momente excepţionale. Spre exemplu, cel despre Alberto Ascari (dublu campion mondial de Formula 1 în 1952 şi 1953): „Era un tip foarte de treabă, chiar şi atunci când concura. Odată, în timpul Grand Prix-ului de la Napoli, pe coborârea de la Posillipo era un viraj teribil. După ce am abandonat, am stat pe un balot de paie în acel viraj pentru că vroiam să văd cum abordează Ascari acel viraj. De fiecare dată a reuşit să treacă la viteză maxim posibilă, ceea ce numai un campion de calibrul lui putea, şi – la fiecare trecere – scotea limba la mine. Este un lucru mărunt, dar mi-l amintesc pentru că era distractiv. Acum, lucrurile sunt complet altfel”.

Maria Teresa De Filippis & John Surtees & Maserati 250F @ Goodwood 2011De cele mai multe ori, mai ales în cazul femeilor, familia este sceptică în privinţa unei cariere în motorsport, dar nu a fost şi cazul Mariei: „La început, cu toţii s-au îndoit de această atracţie a mea faţă de maşini, mai ales că deja avea o pasiune pentru cai şi echitaţie. Mama obişnuia să-mi spună: «Mergi încet, dar câştigă». Nici adversarii nu au fost misogini. O singură dată, la Grand Prix-ul Franţei, directorul cursei mi-a spus pe un ton grosolan: «Singura cască pe care o femeie ar trebui să o poarte este cea de la coafor». Mulţi au fost surprinşi, mai ales când am câştigat”.

Despre tehnologiile din prezent, Maria Teresa are propria opinie: „Progresul tehnologic are un ritm ameţitor. Nici nu apuci să apreciezi ceva că şi este îmbunătăţit în cursa următoare. Nu mai este un campionat al piloţilor, ci o cursă de a îmbunătăţi performanţele maşinilor în cel mai scurt timp posibil. Pilotul? Nici nu mai contează, maşina este ce care câştigă. Regulile ar trebui simplificate, astfel încât să fie favorizat omul din spatele volanului”. Acum, piloţii sunt împărţiţi între cei dedicaţi total curselor şi cei care adoră femeile şi viaţa bună. Cum era pe vremea ei? „Eram rivali de la începutul până la finalul cursei, dar eram prieteni în afara circuitului. Stăteam cu toţii în acelaşi hotel, ne odihneam împreună la piscină, ne distram în cluburile de noapte. Mai fac aşa ceva cei din prezent?”, spune Maria Teresa de Filippis, cea care a fost poreclită Little Miss, Little Driver sau Piky.

Anne Hartung

(510)

About author

RaLix

"Bunul simţ este o colecţie de prejudecăţi dobândite până la vârsta de 18 ani."Einstein

Your email address will not be published. Required fields are marked *