RaLix
"Bunul simţ este o colecţie de prejudecăţi dobândite până la vârsta de 18 ani."Einstein
Ralix the others. Discover Yourself
Tarkovski era indragostit de Natalia. Cu ea mergea peste tot atunci cand filmul „Solaris” trebuia aprobat de Goskino. Filmul a avut nevoie de 34 de corectari si ajustari pana a fost aprobat de oficialitatile zilei.
Invitatia de participare a filmului „Solaris” la festivalul de la Cannes (1972) a fost in fapt sansa acceptarii filmului in URSS. Filmul a primit al 2-lea premiu si nu primul asa cum credea aproape in unanimitate toata lumea participanta la prestigiosul festival. Tarcovski a fost atat de suparat pe aceasta „nedreptate” incat, la inceput, nici nu a vrut sa mearga la ceremonia de premiere. La Festivalul de la Cannes, de la Berlin, din Italia si la alte festivaluri internatioanale unde „Solaris” a fost invitat sa participe, Tarcovski a mers intotdeauna cu Natalia Bondarciuc.
Si atunci am hotarat pentru mine insumi, spunea Natalia, daca e sa-i daruiesc o farama de fericire, o voi darui. Ei traiau doar cu bucuria zilei prezente si nu-si faceau nici un gand cu cea de maine. Erau fericiti! Dar fericirea nu dureaza intotdeauna la nesfarsit!
Atunci cand doua fiinte care se iubesc nu au posibilitatea sa se intalneasca in orice moment si-ar fi dorit, relatia lor ori ia sfarsit, ori se transfera la un alt nivel: la nivelul relatiei spirituale.
Tarkovski era pentru Natalia Bondarciuc epicentrul intregului ei univers. Daca mi-ar fi spus sa ma arunc in foc, spunea actrita peste ani, m-as fi aruncat, fara sa ma gandesc. Natalia, in schimb, era pentru Tarcovski, o fiinta ideala, aproape nepamanteana. Era intruchiparea frumusetii! Uitati-va la ea, nu se abtinea el sa exclame oriunde ar fi fost, chiar si in prezenta sotiei, Larisa, uitati-va cat e de frumoasa, ca un inger! Larisa si-a dat seama ca relatia dintre Tarcovski si Bondarciuc nu este doar o simpla relatie de prietenie. Supravegherea atenta a telefonului, insotirea pretudindeni unde mergea regizorul erau doar cateva metode de control ale Larisei asupra vietii intime a sotului.
Incepand cu anul 1984 Tarcovski avea din ce in ce mai putine sanse sa filmeze in URSS. Era aproape pus sub interdictie de catre oficialitati. Nu filmase de ani buni, iar familia trebuia cumva intretinuta. Banii pe care-i aducea in casa Larisa din salariul de asistent de regie nu erau suficienti si atunci Tarcovski se imprumuta de la prieteni, cunoscuti. 25 de mii de ruble, datorie acumulata intre timp, era in acele timpuri o suma colosala.
Sotia a insistat ca familia sa emigreze in Occident, iar Tarcovski, asa cum a mai facut-o de atat de multe ori si in trecut, i-a dat ascultare. Au parasit URSS pentru o viata mai buna in Occident. Ramas singur, doar cu Larisa, fata de care avea o frica teribila, Tarcovski a confirmat prezicerile spiritului lui Pasternak: „O femeie te va duce la perzanie!”. Treptat luminile din inima lui Tarcovski se stingeau rand pe rand!
Natalia Bondarciuc nu a incetat sa-l iubeasca pe Tarkovski, chiar si atunci cand s-a recasatorit.
– Casatoria mea cu al 2-lea sot, actorul Nicolai Burliaev (actorul care a jucat magistral rolul adolescentul-cercetas Ivan din „Copilaria lui Ivan”, primul film al lui Tarcovski si a lui Boris, mesterul de clopote din „Andrei Rubleov”) scria Natalia, are la baza dragostea noastra, a amandurora, fata de Tarcovski.
Dupa plecarea in Occident, Tarkovski si Natalia nu s-au mai vazut niciodata.
Iubirea, spunea Sartorius in „Solaris”, este un sentiment ciudat pe care putem sa-l traim, dar pe care nu-l vom putea intelege niciodata. Andrei Tarkovski si Natalia Bondarciuc nu au incercat niciodata sa-si explice sentimentele reciproce de iubire. Pur si simplu au fost mereu fericiti cat le-a ingaduit destinul!
-Il iubesc si acum, spunea intr-un interviu recent cunoscuta regizoare, sotie si bunica Natalia Bondarciuc. Stiu ca si el undeva departe, ma iubeste!
Galina Turtureanu
(789)