Galina Turtureanu
"Inainte de orice trebuie sa ramanem OAMENI!"
Ralix the others. Discover Yourself
Corsetul ramanea istorie, iar Coco facea avere din simplitatea si pragmatismul tricoului iubitului ei. Boy insa moare intr-un accident de masina (1919). Unii biografi sugereaza ipoteza sinuciderii. Sunt doar supozitii sau o tentativa de a incropi un nou mister in biografia si asa nedefinita a tacutei Coco? Cert este ca din momentul mortii lui Boy, Chanel intra intr-un lung tunel al intunericului si al durerii. Ea se retrage din lume la vila sa “Bel Respiro” din Garches, plange zile in sir, iar comportamentul ei pare cel putin bizar: modelele create de ea sunt infricosator de sobre si neaparat de culoare neagra.
Perdelele, tapetul, lengeria, covoarele pana si obloanele vilei sunt de culoare neagra. Coco se abandoneaza deznadejdii … Prietenii ei sunt din ce in ce mai ingrijorati de starea ei.
In vara anului 1920 Misia Sert si sotul o invita pe Coco sa viziteze impreuna Venetia. Coco accepta. Aici face cunostinta cu “tarul” Serghei, Serghei Diaghilev, directorul vestitului “Ballets Russes” din Paris si cu prietena acestuia Ducesa Maria Pavlovna Romanova, verisoara tarului Nicolai al II-lea.
Asa debuteaza epoca slava din viata frantuzoaicei Coco.
Prima ei intalnire cu “rusii” a fost insa in anul 1913 la premiera baletului lui Igor Stravinskii “Sacre du Printemps” de la Theatre des Champs – Elysees. Un esec total pentru Diaghilev, directorul trupei, pentru marele coregraf Nijinski si pentru insasi compozitorul Stravinskii. Sala clocotea de manie si huiduieli. Pentru un singur spectator din sala dansul si costumele balerinilor rusi a fost insa o adevarata revelatie. Aceasta era Coco Chanel.
Despre relatia de prietenie dintre Coco si Stravinskii s-a speculat foarte mult. Au fost iubiti sau doar prieteni? Nu putem sti sigur si apoi, la ce ne-ar folosi? Cert este ca Chanel a ajutat financiar familia Stravinskii, oferindu-i in anul 1920 gazduire in vila sa “Bel Respiro”.
Dupa calatoria de la Venetia Coco nu mai plange, iar atunci cand se afla in compania cuiva nu doar ca asista tacuta la discutii ci ia parte activa. Prietenii isi dau seama ca Coco s-a vindecat. Afacerile ei cunosc o ascensiune nemaipomenita si asta nu fara ajutorul “rusilor”. Franta anilor ’20 era refugiul de baza al aristocratiei ruse, fugita din calea tavalugului revolutiei bolsevice.
Cei mai multi dintre ei se aflau in Bearritz, acolo unde afacerile Chanel aveau cel mai mare success. Printi, duci, conti rusi saraci lipiti, intretinuti de femei bogate, stateau si beau cat e ziulica de mare “ca sa uite revolutia” (Elisabeth de Gramont), care le-a luat tot: averea si tara. Ducele Dimitrii Pavlovici Romanov, fratele mai mic al Ducesei Maria, prietena cu Diaghilev si cu Coco Chanel, se afla printre acesti nostalgici petrecareti intretinuti. Se spune ca Dimitrii era doar un afemeiat nu si un iubitor de chefuri. Cand s-au intalnit prima oara in Royalieu, Dimitrii era amantul vestitei cantarete de opera Martha Davelli, prietena cu Coco.
– Daca te intereseaza, ti-l cedez, – i-a soptit Martha discret la ureche lui Chanel, observand cum Dimitrii o manca pur si simplu din ochi, – e cu adevarat cam scump pentru mine.
Dimitrii s-a indragostit de Coco, iar Coco … Nu se stie ce sentimente nutrea fata de frumosul duce rus care nu-si putea permite decat un costum ponosit si ros in coate si cateva ziare ticsite in pantofi pentru a astupa gaurile din talpi.
Cert este, asa cum a martirisit mai tarziu fiul lui Dimitrii, Paul Romanov, Coco fusese marea aventura amoroasa a Ducelui, iar in rastimpul cat au fost impreuna, 1920 -1921, afacerile Chanel au crescut considerabil datorita anume influentei pe care a avut-o prezenta emigrantilor rusi in viata frantuzoaicei “venite de nicaieri”.
Dimitrii avea 29 de ani, iar Coco se apropia de 40. Anul 1921 a fost unul dintre cei mai prolifici ani din viata lui Coco Chanel.
In colectia Chanel apare … rochia “Rubaska” inspirata de, cum altfel, o camasa a lui Dimitrii.
Coco introduce un element nou, broderia, prelucrata in atelierele Ducesei Maria Romanova. Dar nu in ultimul rand, piata parfumurilor a fost zguduita din temelii de aparitia parfumului Chanel No.5.
Ce lagatura exista intre aceste schimbari radicale, in special crearea unui parfum total diferit de tot ce existase pana atunci si relatia amoroasa dintre Coco si Ducele Dimitrii?
Coco credea ca femeile care se parfumeaza au de ascuns mirosuri … “greu de ascuns”. Omul, spunea ea, trebuie sa miroasa a curat. Reticenta ei nu pare a fi absurda: in acele timpuri oamenii se parfumau mult pentru ca aroma sa persiste. Dimitrii a reusit sa o convinga de necesitatea crearii unui parfum si de beneficiile materiale ce pot urma. Aristocratia rusa, se stie, era mare consumatoare de parfumuri. Coco a fost sedusa de ideea noului parfum.
Chanel No.5 avea sa contina peste 80 de ingrediente sintetice fara a avea insa o aroma definitorie.
Parfumul are un miros “abstract”. Tot Dimitrii a fost cel care a pus-o pe Coco in legatura cu chimistul Ernest Beaux. Acesta era fiul unui slujbas de la curtea tarului Rusiei. Deci micul Ernest a locuit o perioada in Rusia. Sticle aglomerate cu mici amorasi sau sub forma de urne gravate cu zimti si floricele. Cam asa arata ambalajul parfumurilor din acea perioada. Designul sticlei si nu calitatea parfumului vindea produsul.
Chanel No.5 este un bloc dreptunghiular din cristal cu colturi puternic reliefate si cu o limpezime grafica a etichetei aproape dezarmante: litere simple de culoare neagra pe un fond alb. Continul si nu ambalajul devenise punctual culminant al unui parfum.
Cati dintre noi stiu ca acea sticluta sobra din cristal a parfumului Chanel No.5 are la baza modelul ploscai in care ofiterii armatei tariste din Rusia tineau vodka?! Ducele Dimitrii, fost ofiter rus, a venit cu ideea designului, iar Coco a avut curajul inovatiei.
Vara anului 1921.
Coco inchiriaza o casa de culoare alba in localitatea Moulleau, unde impreuna cu Dimitrii petrec doua luni de concediu. A fost singura vacanta din viata ei. A existat macar un sambure de dragoste intre Coco, fiica a celei mai umile proveniente sociale, si Dimitrii, descendent al celei mai puternice dinastii regale din Europa sau Coco a exploatat pur si simplu la maximum aceasta scurta relatie, facandu-si noi relatii printre aristocratia rusa din exil, iar Ducele s-a bucurat de siguranta materiala?
Nici macar nu stiu daca am fost fericita, spunea ea mai tarziu intr-un interviu cu Marcel Haedrich. Putem noi sa-i sapam in sentimente pentru a-i afla trairile?
Despartirea a survenit la fel de lin precum intalnirea. In anul 1921 Ducele Dimitrii se casatoreste cu Audrey Emery, o americanca bogata care avea o slabiciune pentru titlurile nobiliare. Dimitrii avea un asemenea titlu. Pana in anul mortii sale, 1942, Ducele Dimitrii a ramas prietenul de suflet al lui Chanel. Iar Coco …? Coco a continuat sa-si traiasca viata cu patima, inversunare si pasiune.
Galina Turtureanu
(6797)